SpeakUp Totaal voor Accountantskantoren

Voldoen aan de Wet Bescherming Klokkenluiders

Sinds februari 2023 moeten alle accountantskantoren voldoen aan de nieuwe Wet bescherming klokkenluiders. Dat is onafhankelijk van de omvang. Daar waar voor MKB-bedrijven deze verplichting geldt vanaf 50 medewerkers, geldt dit niet voor accountantskantoren. De reden daarachter is dat alle accountantskantoren Wwft-plichtige instellingen en poortwachter zijn tegen witwassen en terrorismefinanciering.

Meldpunt en
klachtenregeling

Volgens verschillende EU richtlijnen moeten alle accountantskantoren een (anonieme) meldfaciliteit inrichten die voldoet aan de aanvullende eisen in de Wet bescherming klokkenluiders.

Aanvullend geldt voor accountants die wettelijke controles verrichten (Wet toezicht accountantsorganisaties) dat zij een klachtenregeling extern moeten openstellen en die ook moet voldoen aan de vereisten van de Wet bescherming klokkenluiders.

Whitepaper Wet bescherming klokkenluiders - SpeakUp Totaal_Pagina_01

Whitepaper

Wet bescherming klokkenluiders

Download onze white paper om alles te weten te komen over;

  • Wat de Wet bescherming klokkenluiders precies inhoudt;
  • Welke eisen worden gesteld aan de interne klokkenluidersregeling;
  • De oplossingen die er zijn en;
  • Hoe je effectief beleid voor de organisatie kunt implementeren.

Accountants hebben grote verantwoordelijkheden


Accountantskantoren en - organisaties hebben te maken met een gevoelige context waarbij criminelen of fraudeurs sterk afhankelijk zijn van de kennis of de goedkeuring van een accountant om hun (malafide) praktijken voort te zetten. 

 

Accountants hebben vaak goed inzicht in de bedrijfsvoering van hun cliënten. Van hen wordt dan ook verwacht dat zij eventuele onregelmatigheden signaleren en ongebruikelijke transacties melden aan FIU Nederland. Waarbij zij handelen volgens zware en ethische beroepscodes zoals vastgelegd in de VGBA en de NVCOS.

 

Overtredingen van de Wwft, Wta en ethische beroepscodes worden gezien als misstanden (overtredingen Unierechten) en waarvoor extra waarborgen gelden om medewerkers te beschermen.

 

Dat is onder andere het geval:

195774375_l_normal_none_FC
Wanneer interne procedures voor het cliëntonderzoek niet helder zijn of niet worden nageleefd,
Als medewerkers of leidinggevenden van accountantskantoren hierbij betrokken raken
Of als zware kwaliteits- of integriteitsinbreuken bestaan in controledossiers

Effectieve klokkenluidersregeling als beheermaatregel in de SIRA


Een effectieve interne procedure borgt dat serieus en onafhankelijk wordt omgegaan met meldingen over (vermeende) misstanden. Dat kan – los van de wettelijke verplichting – vooral ook worden een effectieve beheersmaatregel tegen integriteitsrisico's. Een effectieve meldprocedure is om die reden daarom altijd een onderdeel van adequaat risicomanagement, die al dan niet is uitgewerkt in een systematische integriteitsrisicoanalyse (SIRA).

Interne meldprocedure heeft de voorkeur

Bij bovenstaande misstanden mag een medewerker van een accountantskantoor of – organisatie rechtstreeks melding doen bij de toezichthouder. Meldingen die buiten de accountantsorganisatie komen, kunnen het imago van de organisatie schaden en ook sneller leiden tot tuchtrechtelijke procedures.

Een interne klokkenluidersregeling, lees meldprocedure, voorkomt dit. Het geeft de organisatie de ruimte om eerst zelf een oplossing te zoeken voor de situatie.

Een effectieve klokkenluiders laat natuurlijk vooral zien dat accountantskantoren hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en die het vertrouwen van medewerkers in de organisatie (als werkgever) vergroot.

De onderdelen van een interne meldprocedure

Een solide interne meldprocedure bestaat in elk geval uit de volgende onderdelen:

  • Beleid en processen
  • Meldpunt om meldingen (anoniem) te kunnen doen
  • Toegang tot een vertrouwenspersoon om de misstand mee te kunnen bespreken
  • Registratie van de melding
  • Communicatiekanalen (ook anonieme dialoog mogelijk maken)
  • Onafhankelijke beoordeling van de melding
  • Experts voor onderzoek en opvolging en van de melding

  • SpeakUp Totaal als betaalbare en effectieve totaaloplossing


    Veel accountantskantoren kiezen voor een focus op de kern van hun dienstverlening en besteden het opzetten en faciliteren van een interne meldprocedure uit.

     

    Onze SpeakUp Totaaloplossing biedt u namelijk een integrale oplossing voor het inrichten en operationeel houden van uw interne meldprocedure.

     

    Het is een betaalbare en zeer effectieve oplossing om uw accountantskantoor direct te voorzien van een onafhankelijk, effectief en anoniem meldkanaal.

     

    Het stelt uw medewerkers in staat om laagdrempelig melding te doen over hun zorgen bij (mogelijke) niet-naleving van kwaliteitsregels, wetten of andere integriteitsinbreuken door de organisatie.

     

    De accountantsorganisatie voorkomt dat kwaliteitsinbreuken of niet-naleving van wettelijke verplichtingen, kunnen uitgroeien tot (nog) grotere problemen of misstanden die het belang van medewerkers, de organisatie en het accountantsberoep als geheel kunnen schaden.

     

    Daarbij voldoen accountantsorganisaties ook direct aan alle wettelijke bepalingen of regelingen voor de interne meldprocedure; de Wwft, de verordening accountantsorganisaties (Vao) en de Wet bescherming klokkenluiders.

    Alles in één keer geregeld


    Gebruiksvriendelijk en veilig

    SpeakUp Totaal is een zeer gebruiksvriendelijke en veilige klokkenluidersregeling waarin alle ondersteuning meteen is geregeld. Deze ondersteuning ontvangt u van professionals van Compliability B.V. die u in het geheel ontzorgen

    Onafhankelijke opvolging

    Onafhankelijke opvolging wordt gedaan door Compliability B.V. die u in het geheel ontzorgen. 

    Beveiligd

    Informatie is beveiligd en wordt in eerste instantie uitsluitend met het bestuur besproken.

    Beleid en beschrijving inbegrepen

    Beleid, een beschrijving van de interne meldprocedure en communicatiemateriaal voor op een website of als supplement bij het arbeidscontract zijn inbegrepen 

    24/7, anoniem en in elke taal

    Medewerkers kunnen 24/7 in elke gewenste taal anoniem meldingen doen over misstanden of grensoverschrijdend gedrag. Dat is inclusief een anonieme dialoog om zaken op te helderen.

    Waarborgen


    Hoge kwaliteit en
    betaalbaar

    SpeakUp Totaal biedt een hoogwaardige oplossing voor een betaalbaar abonnementstarief en is inclusief meldportaal die voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen.

    Onafhankelijkheid en neutraliteit

    De beoordeling is objectief en onpartijdig, wat het vertrouwen van uw medewerkers en andere stakeholders vergroot als het gaat om de behandeling van meldingen

    Professionele
    begeleiding

    Onze specialisten zorgen voor adequate ondersteuning tijdens het proces. Dat wil zeggen; van ontvangst en registratie, het beoordelen van de melding tot het adviseren van het bestuur over opvolging en/of passende maatregelen.

    Bescherming van de
    melder

    De anonimiteit van de melder is geborgd, wat drempels verlaagt om een melding te maken en zodat uw organisatie deze in een vroegtijdig stadium kan oplossen.

    Voldoen aan wet- en regelgeving

    Door een professioneel ingerichte regeling voldoet uw accountantskantoor aan de wettelijke verplichtingen in de Wet bescherming klokkenluiders. de Wwft en de Vao.

    Kies daarom voor SpeakUp Totaal