Wet bescherming klokkenluiders
De wettelijke context
Sinds 2019 is er een nieuwe EU richtlijn die ervoor moet zorgen dat melders van misstanden (klokkenluiders) beter worden beschermd. De oude Wet Huis voor Klokkenluiders is hiermee komen te vervallen en is vervangen door de nieuwe Wet bescherming klokkenluiders.
Dit betekent onder andere dat veel werkgevers een interne meldprocedure moeten inrichten die aan strengere eisen is gebonden. Zij mogen melders niet benadelen (benadelingsverbod) en melders van een misstand mogen deze direct extern melden. Bijvoorbeeld bij het Huis voor klokkenluiders of een toezichthouder.
![Whitepaper Wet bescherming klokkenluiders - SpeakUp Totaal_Pagina_01](https://speakuptotaal.nl/hs-fs/hubfs/Whitepaper%20Wet%20bescherming%20klokkenluiders%20-%20SpeakUp%20Totaal_Pagina_01.jpg?width=794&height=1123&name=Whitepaper%20Wet%20bescherming%20klokkenluiders%20-%20SpeakUp%20Totaal_Pagina_01.jpg)
Whitepaper
Wet bescherming klokkenluiders
Download onze white paper om alles te weten te komen over;
- Wat de Wet bescherming klokkenluiders precies inhoudt;
- Welke eisen worden gesteld aan de interne klokkenluidersregeling;
- De oplossingen die er zijn en;
- Hoe je effectief beleid voor de organisatie kunt implementeren.
Wie moeten er allemaal voldoen?
![Organisaties met 50+ man](https://speakuptotaal.nl/hs-fs/hubfs/Organisaties%20met%2050%2B%20man.jpg?width=700&height=450&name=Organisaties%20met%2050%2B%20man.jpg)
Alle bedrijven en organisaties met 50 medewerkers of meer
![Wwft-plichtige en financiële sectoren](https://speakuptotaal.nl/hs-fs/hubfs/Wwft-plichtige%20en%20financi%C3%ABle%20sectoren.jpg?width=700&height=450&name=Wwft-plichtige%20en%20financi%C3%ABle%20sectoren.jpg)
Alle Wwft-plichtige en financiële instellingen
![Burgerluchtvaart](https://speakuptotaal.nl/hs-fs/hubfs/Burgerluchtvaart.jpg?width=700&height=450&name=Burgerluchtvaart.jpg)
Burgerluchtvaart, martieme arbeid, havenstaatcontrole en off shore gas en olie
Eisen aan de interne meldprocedure
De werkgever moet een adequate klokkenluidersregeling implementeren die bestaat uit effectief beleid en een interne meldprocedure die aan strenge eisen voldoet. De klokkenluidersregeling moet ten minste het volgende bevatten:
Beschrijving
Een beschrijving van wat wordt gezien als een misstand en waarvoor melders worden beschermd.
Vertrouwenspersoon
Inzicht in bij wie men vertrouwelijk advies kan inwinnen over een vermoeden van een misstand, de meldprocedure en het proces (vertrouwenspersoon).
Ontvangstbevestiging
Waarborgen over de ontvangst van meldingen – ontvangstbevestiging binnen 7 dagen – en de opvolging ervan (feedback binnen 3 maanden).
Meldmogelijkheden
Verschillende meldmogelijkheden: schriftelijk, mondeling en/of op locatie.
Onafhankelijke functionaris
Duidelijkheid over bij welke onafhankelijke functionaris (meldpunt) kan worden gemeld en die de melding beoordeelt (en onderzoekt).
Daarnaast gelden voor de nieuwe klokkenluidersregeling de volgende eisen:
Beveiligd register
De identiteit en de persoonsgegevens van melders en/of betrokkenen in de melding moeten worden beschermd in een beveiligd register die aan strenge beveiligingseisen voldoet.
Anoniem meldkanaal
Wwft-plichtige instellingen zijn nu al verplicht tot het instellen van een anoniem meldkanaal voor non-compliance. Binnenkort is dit ook verplicht voor alle bedrijven die onder de Wet bescherming klokkenluiders vallen (EU-richtlijn).
Toestemming
De OR - of anders minimaal de helft van de medewerkers - moet toestemming geven voor de interne procedure (consent). Medewerkers mogen de interne procedure ook afdwingen bij de kantonrechter.
Externe instanties
De werkgever maakt kenbaar bij welke externe instanties kan worden gemeld (direct extern melden mag vanaf nu altijd meteen).
Klokkenluidersregeling beschikbaar
De werkgever stelt de klokkenluidersregeling en de interne meldprocedure schriftelijk en elektronisch beschikbaar aan het personeel.
Meldkanaal voor Wwft-plichtige instellingen
Alle Wwft-plichtige instellingen moeten – ongeacht hun omvang – aan de nieuwe Wet bescherming klokkenluiders voldoen. Zij zijn bovendien al verplicht tot het instellen van een anoniem meldkanaal. Naast de EU richtlijn zelf - onder verwijzing naar de 4e anti-witwasrichtlijn - is dit terug te vinden in artikel 20a van de Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering.
Volgens de nieuwe EU-richtlijn wordt een inbreuk op het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering gezien als een (ernstige) schending van het Unierecht. Daarom is via de EU richtlijn bepaald dat een meldkanaal van het nationale recht (de Wwft) ook minimaal aan de eisen uit de EU-richtlijn moet voldoen.
Het anonieme meldkanaal moet onderdeel zijn van het risicobeleid van de Wwft-plichtige instelling. Als instellingen hieraan niet voldoen is dit strafbaar gesteld omdat men dan niet ook voldoet aan de Wwft-vereiste. De toezichthouder kan een dwangsom of hoge boetes opleggen (tot € 1.000.000,-). Dat is bepaald in art. 29, art. 30 en art. 31 van de Wwft en in art. 13, lid 1 van het Besluit bestuurlijke boetes financiële sector).
Whitepaper
Download vrijblijvend onze whitepaper wet bescherming klokkenluiders! Daar vind u alle nodige informatie rondom de wet.
Kop koffie?
Samen kijken wat SpeakUp Totaal voor u kan betekenen? Dat kan! Kom gerust een keer langs voor een kop koffie, dan kijken we er samen naar.
Gratis demo!
Geïnteresseerd en klaar voor de volgende stap? Plan dan nu vrijblijvend een gratis demo! We laten u graag alles zien.