SpeakUp Totaal voor Zorginstellingen

Veilig werk- en meldklimaat


In de zorgsector is het vertrouwen van mensen (patiënten en medewerkers) van cruciaal belang. Er zijn verschillende omstandigheden – zoals personeelstekorten, wachtlijsten en hoge werkdruk – die het vertrouwen in uw zorgorganisatie onder druk kunnen zetten. 


Denk aan het ontstaan van een sociaal onveilig werkklimaat en kwaliteitsinbreuken op de werkvloer. Ook wordt de zorgsector helaas regelmatig opgeschrikt door signalen van fraude. Dit heeft vrijwel altijd een grote impact op de mensen die daar werken en de beeldvorming op de sector als geheel. Met alle gevolgen van dien.

Tijdig onderkennen voorkomt veel problemen

Het is belangrijk om onveilige en ongewenste situaties vroegtijdig te onderkennen. Een van de meest belangrijke bronnen voor het in beeld krijgen van dergelijke situaties is nog altijd via de betrokken medewerkers zelf. Zij moeten daarom de gelegenheid en middelen krijgen om laagdrempelig, veilig en anoniem een melding te kunnen doen.

Nieuwe Wet Bescherming Klokkenluiders

De overheid heeft in 2023 de nieuwe Wet Bescherming Klokkenluiders ingesteld. Een wet die tot doel heeft om laagdrempelig misstanden binnen organisaties te kunnen melden. De interne meldprocedure kan bovendien worden benut om andere meldingen te ontvangen, zoals van grensoverschrijdend gedrag (zoals machtsmisbruik, (seksuele) intimidatie en discriminatie) of andere situaties die een oneerlijke of onveilige werksituatie met zich meebrengen.

Whitepaper Wet bescherming klokkenluiders - SpeakUp Totaal_Pagina_01

Whitepaper

Wet bescherming klokkenluiders

Download onze white paper om alles te weten te komen over;

  • Wat de Wet bescherming klokkenluiders precies inhoudt;
  • Welke eisen worden gesteld aan de interne klokkenluidersregeling;
  • De oplossingen die er zijn en;
  • Hoe je effectief beleid voor de organisatie kunt implementeren.

Van belang voor alle zorg organisaties


Een onafhankelijk en goed functionerende klokkenluidersregeling helpt zorginstellingen om hun integriteit te waarborgen en/of ongewenst gedrag of misstanden vroegtijdig te signaleren en aan te pakken.

 

Hoewel een effectieve klokkenluidersregeling verplicht is voor alle zorginstellingen van 50 medewerkers of meer, kan een meldprocedure dus ook van belang zijn voor kleinere organisaties die niet aan de Wet hoeven te voldoen, maar waar evengoed problemen kunnen spelen. 

De oplossing van SpeakUp Totaal


De SpeakUp Totaal-oplossing stelt medewerkers in staat om, zonder angst voor repercussies, melding te maken van alle mogelijke situaties die schadelijk kunnen zijn voor de zorgkwaliteit en de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan:

Onprofessioneel of onethisch gedrag van collega's of leidinggevenden.

Schending van de privacy van patiënten of collega's.

Fraude, corruptie of
belangenverstrengeling

Misbruik van zorgmiddelen of verkeerde registratie van zorguren.

Met SpeakUp Totaal implementeren zorginstellingen in een handomdraai een effectieve klokkenluidersregeling om problemen vroegtijdig te signaleren en op te lossen, zodat deze problemen niet uitgroeien tot (nog) grotere problemen die het welzijn van patiënten, medewerkers en de organisatie kunnen schaden. Daarbij voldoen instellingen meteen aan de Wet

Alles in één keer geregeld


Gebruiksvriendelijk en veilig

SpeakUp Totaal is een zeer gebruiksvriendelijke en veilige klokkenluidersregeling waarin alle ondersteuning meteen is geregeld. Deze ondersteuning ontvangt u van professionals van Compliability B.V. die u in het geheel ontzorgen

Eenvoudig aansluiten bestaande klachtenregelingen

De regeling kan bovendien eenvoudig aansluiten bij bestaande klachtenregelingen en waarbij een eventuele commissie een besluit neemt over opvolging van de meldingen. 

24/7, anoniem en in elke taal

Medewerkers kunnen 24/7 in elke gewenste taal anoniem meldingen doen over misstanden of grensoverschrijdend gedrag. 

Cultuur van transparantie, veiligheid en zorgkwaliteit

Naast de wettelijke verplichting, draagt de oplossing van SpeakUp Totaal bij aan een cultuur van transparantie, veiligheid en zorgkwaliteit. U laat namelijk zien dat u het belangrijk vindt om vroegtijdig problemen te signaleren. 

Toegevoegde waarde van uitbesteding


Het uitbesteden van de ondersteuning en opvolging bij klokkenluidersmeldingen biedt zorginstellingen verschillende voordelen:

Onafhankelijkheid en neutraliteit

Door de opvolging bij ons te beleggen, is de meldprocedure objectief en onpartijdig, wat het vertrouwen van uw medewerkers en andere stakeholders vergroot.

Professionele
begeleiding

Onze specialisten zorgen voor adequate ondersteuning tijdens het proces van het beoordelen van de melding tot het adviseren van de zorginstelling over passende maatregelen.

Bescherming van de
melder

De anonimiteit en bescherming van de melder is beter geborgd, wat drempels verlaagt om een melding te maken en zodat uw zorginstelling deze in een vroegtijdig stadium kunnen oplossen.

Voldoen aan wet- en regelgeving

Door een professioneel ingerichte regeling voldoet uw zorginstelling aan de wettelijke verplichtingen in de Wet bescherming klokkenluiders.

Aansluiting bij klachtencommissie


De klokkenluidersregeling van SpeakUp Totaal kan naadloos worden geïntegreerd met de bestaande klachtencommissie van uw zorginstelling (indien van toepassing). Door een gezamenlijke meldprocedure in te richten, worden de administratieve lasten verminderd en kunnen meldingen sneller en efficiënter worden behandeld. Wanneer uw instelling niet beschikt over een klachtencommissie spreken we af dat we de meldingen zullen bespreken met een andere verantwoordelijke in uw organisatie voor adequate opvolging.

 

Een geïntegreerde procedure van SpeakUp Totaal met uw klachtencommissie kan er dan als volgt uitzien:

Intake en vooronderzoek

De melding wordt in eerste instantie vertrouwelijk behandeld door de behandelaar van Compliability B.V. die nadere informatie inwint zodat een goede beoordeling kan worden gedaan.

Beoordeling en besluit klachtencommissie

Wanneer alle informatie van de melder is verzameld en (initieel) is beoordeeld, wordt deze aan de klachtencommissie (of een andere verantwoordelijke) voorgelegd – altijd middels een rapportage - en die een besluit neemt over het vervolg of de opvolging

Opvolging

Het besluit over opvolging en eventuele oplossingen of verbeter acties koppelen wij terug aan de melder en eventuele andere betrokkenen. Medewerkers van Compliability B.V. kunnen hierbij eventueel (verder) ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan (nader) intern onderzoek, het nemen van herstelmaatregelen en het doen van preventieve interventies.

Contact

Meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en/of om te bezien of we met maatwerk kunnen aansluiten bij de behoeften van uw zorginstelling.