SpeakUp Totaal voor Zorginstellingen

Veilig werk- en meldklimaat


De zorg wordt gekenmerkt als een omgeving waarin zorgmedewerkers onder hoge druk moeten werken om de welzijn van patiënten te borgen. Dit brengt extra risico's met zich mee en vraagt om openheid en effectieve procedures om misstanden of problemen aan de kaak te stellen. Het implementeren van een klokkenluidersregeling is cruciaal om een cultuur van openheid en vertrouwen te waarborgen. 

Een effectieve klokkenluidersregeling toont aan dat de organisatie serieus omgaat met ethische kwesties en de kwaliteit van zorg hoog in het vaandel heeft staan. Het biedt patiënten de geruststelling dat hun welzijn altijd centraal staat en geeft zorgverleners de zekerheid dat ze hun werk in een veilige en ondersteunende omgeving kunnen uitvoeren

Tijdig onderkennen voorkomt veel problemen

Het is belangrijk om onveilige en ongewenste situaties vroegtijdig te onderkennen. Een van de meest belangrijke bronnen voor het in beeld krijgen van dergelijke situaties is nog altijd via de betrokken medewerkers zelf. Zij moeten daarom de gelegenheid en middelen krijgen om laagdrempelig, veilig en anoniem een melding te kunnen doen.

Nieuwe Wet Bescherming Klokkenluiders

De overheid heeft in 2023 de nieuwe Wet Bescherming Klokkenluiders ingesteld. Een wet die tot doel heeft om laagdrempelig misstanden binnen organisaties te kunnen melden. De interne meldprocedure kan bovendien worden benut om andere meldingen te ontvangen, zoals van grensoverschrijdend gedrag (zoals machtsmisbruik, (seksuele) intimidatie en discriminatie) of andere situaties die een oneerlijke of onveilige werksituatie met zich meebrengen.

Whitepaper Wet bescherming klokkenluiders - SpeakUp Totaal_Pagina_01

Whitepaper

Wet bescherming klokkenluiders

Download onze white paper om alles te weten te komen over;

  • Wat de Wet bescherming klokkenluiders precies inhoudt;
  • Welke eisen worden gesteld aan de interne klokkenluidersregeling;
  • De oplossingen die er zijn en;
  • Hoe je effectief beleid voor de organisatie kunt implementeren.

Het belang voor alle zorg organisaties


Een onafhankelijk en goed functionerende klokkenluidersregeling helpt zorginstellingen om hun integriteit te waarborgen en/of ongewenst gedrag of misstanden vroegtijdig te signaleren en aan te pakken.

 

Hoewel een effectieve klokkenluidersregeling verplicht is voor alle zorginstellingen van 50 medewerkers of meer, kan een meldprocedure dus ook van belang zijn voor kleinere organisaties die niet aan de Wet hoeven te voldoen, maar waar evengoed problemen kunnen spelen. 

54221225_l_normal_none_FC

De oplossing van SpeakUp Totaal


De SpeakUp Totaal-oplossing stelt medewerkers in staat om, zonder angst voor repercussies, melding te maken van alle mogelijke situaties die schadelijk kunnen zijn voor de zorgkwaliteit en de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan:

Onprofessioneel of onethisch gedrag van collega's of leidinggevenden.

Schending van de privacy van patiënten of collega's.

Misbruik van zorgmiddelen of verkeerde registratie van zorguren.

Fraude, corruptie of
belangenverstrengeling

Met SpeakUp Totaal implementeren zorginstellingen in een handomdraai een effectieve klokkenluidersregeling om problemen vroegtijdig te signaleren en op te lossen, zodat deze problemen niet uitgroeien tot (nog) grotere problemen die het welzijn van patiënten, medewerkers en de organisatie kunnen schaden. Daarbij voldoen instellingen meteen aan de Wet

Alles in één keer geregeld


Gebruiksvriendelijk en veilig

SpeakUp Totaal is een zeer gebruiksvriendelijke en veilige klokkenluidersregeling waarin alle ondersteuning meteen is geregeld. Deze ondersteuning ontvangt u van professionals van Compliability B.V. die u in het geheel ontzorgen

Eenvoudig aansluiten bestaande klachtenregelingen

De regeling kan bovendien eenvoudig aansluiten bij bestaande klachtenregelingen en waarbij een eventuele commissie een besluit neemt over opvolging van de meldingen. 

24/7, anoniem en in elke taal

Medewerkers kunnen 24/7 in elke gewenste taal anoniem meldingen doen over misstanden of grensoverschrijdend gedrag. 

Cultuur van transparantie, veiligheid en zorgkwaliteit

Naast de wettelijke verplichting, draagt de oplossing van SpeakUp Totaal bij aan een cultuur van transparantie, veiligheid en zorgkwaliteit. U laat namelijk zien dat u het belangrijk vindt om vroegtijdig problemen te signaleren. 

Toegevoegde waarde van uitbesteding


Het uitbesteden van de ondersteuning en opvolging bij klokkenluidersmeldingen biedt zorginstellingen verschillende voordelen:

Onafhankelijkheid en neutraliteit

Door de opvolging bij ons te beleggen, is de meldprocedure objectief en onpartijdig, wat het vertrouwen van uw medewerkers en andere stakeholders vergroot.

Professionele
begeleiding

Onze specialisten zorgen voor adequate ondersteuning tijdens het proces van het beoordelen van de melding tot het adviseren van de zorginstelling over passende maatregelen.

Bescherming van de
melder

De anonimiteit en bescherming van de melder is beter geborgd, wat drempels verlaagt om een melding te maken en zodat uw zorginstelling deze in een vroegtijdig stadium kunnen oplossen.

Voldoen aan wet- en regelgeving

Door een professioneel ingerichte regeling voldoet uw zorginstelling aan de wettelijke verplichtingen in de Wet bescherming klokkenluiders.

Aansluiting bij klachtencommissie


De klokkenluidersregeling van SpeakUp Totaal kan naadloos worden geïntegreerd met de bestaande klachtencommissie van uw zorginstelling (indien van toepassing). Door een gezamenlijke meldprocedure in te richten, worden de administratieve lasten verminderd en kunnen meldingen sneller en efficiënter worden behandeld. Wanneer uw instelling niet beschikt over een klachtencommissie spreken we af dat we de meldingen zullen bespreken met een andere verantwoordelijke in uw organisatie voor adequate opvolging.

 

Voorbeeld van een geïntegreerde procedure van SpeakUp Totaal met de bestaande klachtencommissie:

Intake en vooronderzoek

De melding wordt in eerste instantie vertrouwelijk behandeld door de behandelaar van ons die nadere informatie inwint zodat een goede beoordeling kan worden gedaan.

Beoordeling en besluit klachtencommissie

Wanneer alle informatie van de melder is verzameld en (initieel) is beoordeeld, wordt deze aan de klachtencommissie (of een andere verantwoordelijke) voorgelegd. Dat gebeurt dan altijd middels een rapportage. De klachtencommissie neemt een besluit over het vervolg of de opvolging

Opvolging

Het besluit over opvolging en eventuele oplossingen (of verbeteracties) koppelen wij terug aan de melder en eventuele andere betrokkenen. Medewerkers van ons kunnen hierbij eventueel (verder) ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan (nader) intern onderzoek, het nemen van herstelmaatregelen en het doen van preventieve interventies.